Nicaragua: het land van de meren en vulkanen! - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu Nicaragua: het land van de meren en vulkanen! - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu

Nicaragua: het land van de meren en vulkanen!

Door: Mieke van Uum

Blijf op de hoogte en volg Mieke

21 April 2014 | Nicaragua, Managua

Dinsdag ochtend vertrekken we vroeg met de bus van onze wijk naar het busstation. Hier nemen we de bus naar Rivas en van Rivas nemen we de taxi naar San Jorge. In San Jorge gaan we verder met de boot naar Isla de Ometepe. Dit is een groot eiland in het meer van Nicaragua. Na een hele ochtend reizen komen we rond de middag aan in Moyagalpa, een plaatsje op Ometepe. Hier gaan we opzoek naar een hostel waar we een paar nachtjes kunnen logeren.

Als we een hotel gevonden hebben, lopen de door het dorpje om een beetje te kijken waar alles is. Hier komen we bij een reisbureau terecht die allemaal leuke trips over het eiland aanbied. We besluiten de trip naar de vulkaan te reserveren. De dag erna gaan we dus de grote vulkaan, Concepcion beklimmen!

De volgende morgen staan we 7 uur klaar bij het reisbureau klaar om de vulkaan te beklimmen. We vetrekken met de bus naar een plaatsje een eindje verderop en beginnen daar aan onze wandeltocht. Drie uur duurt de toch naar boven. Het is een hele klim. Er zijn geen duidelijke wandelpaden, dus we lopen goed achter de gids aan. Met handen en voeten klimmen we tussen de bomen door stijl naar boven. Als we na een paar uur de 1000m hoogte bereiken zijn we heel blij dat we het gehaald hebben! We kunnen helaas niet naar de top, want de vulkaan is nog actief dus dat is te gevaarlijk. Ongeveer een uurtje blijven we boven op de vulkaan zitten, daar eten en drinken we even wat en rusten wat uit. Daarna moeten we natuurlijk ook weer naar beneden. Naar beneden gaan we over een meer open vlakte, maar dit is zeker niet makkelijker. We nemen een andere route zodat we meteen bij het plaatsje uitkomen waar ons hostel is. De tocht naar beneden duurt wel 4 uur. Wat de tocht naar beneden vooral zwaar maakt is de brandende zon. Op de heenweg konden we nog beschut onder de bomen lopen. Na vier uur naar beneden wandelen komen we dan eindelijk in Moyagalpa aan. Het was een zware tocht, maar ik ben zeker trots dat ik het gedaan heb! Het was het dus zeker waard!

De rest van de dagen doen we het wat rustiger aan. We huren wat fietsen om rond het eiland te fietsen en gaan naar een paar badplaatsen om te zwemmen. Nicaragua heeft deze week haar naam wel waar gemaakt voor ons: het land van de meren en vulkanen! Dus het weekje voor de stage hebben we even lekker genoten en volgende week serieus aan het werk!

Liefs, Mieke

  • 21 April 2014 - 21:33

    Jan Hein:

    Hallo Mieke en Marrit,

    Enige info over het meer van Nicaragua, aan de oevers is het heerlijk om te zonnen en te zwemmen.

    Het Meer van Nicaragua is ook wel bekend als “Cocibolca” is het op een na grootste meer van Centraal Amerika: het beslaat 6624 km2 en is 177 km lang. In het meer komen 45 rivieren samen. Hier leven o.a. de zwaardvis en 20 verschillende zoetwatervissen.

    Het grootste deel van de eilanden, zo’n 360, behoren tot de eilandengroep “Las Isletas”. Deze eilandengroep ligt bij de kust van Granada. De archipel van Solentiname telt 36 eilanden en ligt in het zuiden. Het grootste eiland Ometepe is gevormd door twee vulkanen.

    Dit is een van de weinige meren ter wereld waar haaien in leven. Volgens de overlevering waren de eerste kolonisten zo bang voor deze veelvraten dat ze hun met goud versierde doden aan de haaien voerden. De haaien komen oorspronkelijk uit de Caraibische zee en zijn via de Rio San Juan naar het Nicaragua meer gemigreerd.

    Geniet met volle teugen van deze onverwachte vrije dagen.

  • 21 April 2014 - 22:51

    Monique:

    Hoi Mieke,
    Leuk om je blog te lezen.
    Wat een avontuur, aardbevingen, genieten van de prachtige omgeving. Zo kun je wel langzaam wenen aan de enorme hoge temperatuur daar en t klimaat.
    Leuke aanvulling van Jan Hein. HAAIEN, wist je dat?
    Ben benieuwd naar je ervaringen met het team op school deze week. Hopelijk kunnen jullie het goed vinden en ervaringen uitwisselen. Sta er open voor.

    groetjes Mam.

  • 22 April 2014 - 22:07

    Kees-Jan:

    Wat een begin van jullie verblijf! Veel beter kan je het niet hebben. Wanneer gaat de school nu echt beginnen? Heb je al kennis gemaakt met wateringen? Ben nu al benieuwd naar je volgende blog.
    Veel plezier!
    Kees-Jan

  • 23 April 2014 - 23:54

    Jan Hein:

    Nog een weekje Spaans oefenen voor het echte werk begint. Bevalt de"alojamiento". Zitten jullie deze week in Granada of Leon? Hopelijk gaat het de komende week echt van start. Wat is jouw Skype-adres? Ik ben vrijdagavond op Skype vanaf 22.00 uur Nederlandse tijd.
    Veel plezier de komende dagen.

    Groet,
    Jan Hein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Hallo allemaal!

Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt!

Liefs,
Mieke

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2014

De laatste dagen in Nicaragua

01 Juli 2014

De dag van de leraren

01 Juli 2014

Visitar los padres

24 Juni 2014

Het regenseizoen

19 Juni 2014

WK-voetbal in Nicaragua
Mieke

Hallo allemaal! Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt! Liefs, Mieke

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 11545

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Landen bezocht: