Logeren op z'n Nicaraguaans - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu Logeren op z'n Nicaraguaans - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu

Logeren op z'n Nicaraguaans

Door: Mieke van Uum

Blijf op de hoogte en volg Mieke

03 Juni 2014 | Nicaragua, Managua

Dit weekend heb ik geslapen bij een Nicaraguaans gezin. Ik zou dit weekend eigenlijk alleen zijn in mijn appartement in Managua, maar ik werd door één van de docenten op Colegio Maaswaal uitgenodigd om een weekend bij haar te blijven logeren. Deze kans heb ik meteen aangegrepen! Erg leuk en gezellig natuurlijk!
Vrijdag werd ik door Maria-Theresa opgehaald , een andere docent van Colegio Maaswaal en samen met haar ben ik naar Christian gegaan. Christian woont samen met haar moeder en haar dochter in huis. Op het erfje waar ze woont staat nog een huis waar haar broer met zijn vrouw, dochter en nog een neef woont. Een gezellige boel dus! Christian haar huis is klein. Het bestaat uit drie kamers. Een kleine badkamer, een bijkeuken en een slaapkamer/keuken/woonkamer.
Als ik het erfje op loop zit bijna de hele familie buiten. Sommige heb ik al een keer eerder gezien. ‘First lunch’ zegt Christian. Ik zeg dat ik thuis ook al gegeten heb maar toch krijg een bord met rijst, kip, banaan en salade voorgeschoteld. Ze vind dat ik er mager uit zie dus ik moet goed eten! De familieleden stellen veel vragen aan me. Ze stellen vragen over wat ik van Nicaragua vind, over Nederland en over andere Europese landen. Ook willen ze dat ik in het Nederlands zeg dat Nicaraguanan veel praten en gek zijn. Ik moet lachen en zeg het in het Nederlands. De familieleden beginnen te lachen, ze vinden Nederlands maar een grappig taaltje.
Christian verteld mij dat in het weekend veel familie en vrienden op bezoek komen. Ze vind familie erg belangrijk en vind het fijn om samen te zijn. De familieleden zitten allemaal buiten bij elkaar gezellig te kletsen. Ik probeer het allemaal te volgen, maar van sommige woorden weet ik de vertaling niet. Mijn Spaans is al wel een stuk beter dan toen ik hier aan kwam. Ik kan in ieder geval al een gesprekje voeren! Ik kan goed oefenen op deze manier. Christian kan heel slecht Engels en de familieleden spreken alleen maar Spaans. Goed oefenen dus!
’s Avonds heeft Christian speciaal spagetti gemaakt. Bij de spagetti krijg ik een stuk vlees, kaas en rijst, want alles word hier gegeten met rijst. Ik zit eigenlijk nog vol van de lunch, maar ik probeer zo veel mogelijk op te eten uit beleefdheid.
Rond 8 uur zegt Christian dat ik samen met haar dochter Luciana tv moet gaan kijken om bij te komen van de drukke dag. De tv programma’s zijn ook allemaal in het Spaans, maar ik kan het in grote lijnen wel volgen. Rond 10 uur ga ik naar bed. Ik lig op een matrasje in de bijkeuken.

De volgende ochtend is de familie al vroeg op. Als ik op sta heeft Christian ontbijt gemaakt voor me. Vier boterhammen, rijst en een roerbakei. Dit eet ik buiten op waar de rest van de familie alweer buiten bij elkaar zit.
’s Middags neemt Christian me mee naar een verjaardag van een nichtje. Maar voor de verjaardag moet er eerst gegeten worden. Dit keer is het vissensoep. Ondertussen maakt iedereen zich klaar voor de verjaardag. Als ik op de verjaardag kom zie ik dat de kinderen allemaal net gekleed zijn. De jongens in pak en de meisjes in nette jurkjes wat wel bruidsjurkjes lijken. In de lucht hangt een piñata waar de kinderen om de beurt tegen aan mogen slaan totdat de piñata kapot is en er snoepjes uit vallen. Daarna spelen de kinderen spelletjes zoals ezeltje prik en de stoelendans, eigenlijk net als in Nederland op kinderfeestjes, op de piñata na.
Het is erg leuk om te zien hoe een verjaardag er hier aan toe gaat en wat de verschillen en overeenkomsten zijn met Nederland.
Als de verjaardag afgelopen is lopen we weer terug naar het huis van Christian. Hier kijken we weer wat tv en rond half 8 gaan we weer eten. De derde warme maaltijd van de dag! Ik heb eigenlijk helemaal geen honger meer na al dat eten maar uit beleefdheid probeer ik toch een deel op te eten. Ik krijg ook nog een glas melk met vezels erin zodat ik genoeg voedingsstoffen binnen krijg. De familieleden zeggen vaak dat ik er mager uit zie en denken dat ik slecht eet, maar hier denk ik zelf anders over.
’s Avonds word er weer even gezamenlijk tv gekeken en daarna ga ik weer slapen.

Als ik de volgende ochtend opsta mag ik eerst even gebruik maken van de computer. Christian is ondertussen bezig met eten koken. Ik check even mijn mail en mijn facebook en loop daarna weer naar Christian. Christian is de kinderen aan het klaar maken voor de kerk. De kinderen gaan ’s ochtends naar de kerk en de volwassenen blijven thuis. Als de kinderen de deur uit zijn ontbijten Christian en ik samen. Dit keer drie boterhammen, galla piñto met salade en een stuk vlees. Daarnaast krijg ik ook weer een glas melk met vezels erin. Erg veel als ontbijt!
Na het ontbijt gaan Christian en ik buiten zitten. We kletsen nog even wat en Christian stelt weer veel vragen, maar dat vind ik niet zo erg. Zij probeert vragen te stellen in het Engels en ik probeer antwoord te geven in mijn beste Spaans. Ondertussen lakt Christian mijn nagels en maakt ze er mooie figuurtjes op. Christian is naast dat ze docent is, ook visagist.
’s Middags komt Maria-Theresa mij weer ophalen om mij weer naar huis te brengen. De familie vind het erg jammer dat ik weer weg ga, maar ik beloof nog een keer terug te komen. Ze hebben al meteen ideeën wat ze dan allemaal willen gaan doen. Ook moet ik even met iedereen op de foto voor de herinneringen.

Het was een erg leuk, maar ook een bijzonder weekend. Ik heb op deze manier een indruk gekregen van hoe het dagelijks leven eruit ziet en hoe ze leven. Het was erg leuk, maar vooral ook heel erg gezellig! Ik kijk ernaar uit om weer een weekend bij Christian te logeren!


Groetjes uit Nicaragua,
Liefs Mieke

  • 03 Juni 2014 - 20:31

    Veerle:

    Heey Mieke,
    Ow wat klinkt dat als een heerlijk weekend!!! Wat een gezelligheid :D en alles draait om eten...klinkt als een land waar ik ook eens op bezoek moet;-) zeker als ze je mager vinden haha hoe je je niet druk te maken om je lijntje.
    Heerlijk dat je op deze manier ook meer van de cultuur kunt leren en je Spaans nog verder kan oefenen....t mijne is iig muy roestig ;P

    Fijne tijd nog daar en ik wacht weer vol verwachting op een nieuw verslag!!!
    Xxx Veerle
    En natuurlijk ook groetjes van de rest van de familie

  • 03 Juni 2014 - 21:14

    Riet Jansen:

    Hoi Mieke
    Na al die aardbevingen is alles toch goed gekomen en zo te lezen heb je het naar je zin.
    We wensen je nog een fijne tijd.
    Herman en Riet

  • 05 Juni 2014 - 21:33

    Ingrid:

    Wat een bijzondere ervaring. Je krijgt niet vaak de kans om bij de plaatselijke bevolking te logeren. Wat zijn ze gastvrij ondanks dat ze niet veel hebben. Een warme familie. Pas je nog wel in je kleding na die vele maaltijden.

    Ben benieuwd naar je volgende verslagen.

    Succes en een knuffel van Ingrid.

  • 06 Juni 2014 - 10:07

    Kees-Jan:

    Mooi dat je op deze manier van heel dichtbij de cultuurverschillen meemaakt; het verschil tussen de individuele cultuur van ons en de collectieve van daar. Ben benieuwd of je er aan zou kunnen wennen.
    En wat het eten betreft: ook nu zie je dat alles gedeeld wordt, ook al is er maar weinig. Ook merk je nu waarom veel mensen 'wat dikker' zijn... ;-)
    Tot slot: fantastisch dat je al gesprekken in het Spaans hebt! Jeanette zal trots op je zijn! ;-)
    Veel plezier dit weekend!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Hallo allemaal!

Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt!

Liefs,
Mieke

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2014

De laatste dagen in Nicaragua

01 Juli 2014

De dag van de leraren

01 Juli 2014

Visitar los padres

24 Juni 2014

Het regenseizoen

19 Juni 2014

WK-voetbal in Nicaragua
Mieke

Hallo allemaal! Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt! Liefs, Mieke

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 11557

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Landen bezocht: