Lesgeven aan de Kindergarden - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu Lesgeven aan de Kindergarden - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu

Lesgeven aan de Kindergarden

Door: Mieke van Uum

Blijf op de hoogte en volg Mieke

10 Juni 2014 | Nicaragua, Managua

Nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden, lesgeven aan de kindergarden, groep 1 en 2! Deze week heb ik dan echt voor de klas gestaan en les gegeven aan de kleutertjes van Colegio Maaswaal.

Maandagochtend kom ik zoals elke schooldag om 7 uur op Colegio Maaswaal. Één van de docenten staat op het kleine podium en houd een dagopening. De kinderen bidden, zingen het volkslied en de docent doet nog wat mededelingen. Daarna mogen alle kinderen naar hun lokaal. Twee docenten zijn er nog niet. Één heeft zich afgemeld, de docent van grado 2 (groep 4). Maria-Theresa zou deze les overnemen en de Engels lessen zouden voor deze dag niet doorgaan. Ook de kinderen van de kindergarden (groep 1 en 2) zitten alleen in het lokaal en maken er een zooitje van nu er geen docent is om op ze te letten. Maria-Theresa probeert de sleutel van het lokaal van grado 2 te zoeken, maar deze is nergens te vinden. Na een kwartier word besloten dat de kinderen van grado 2 naar huis gaan. Waar de docent van de kindergarden is, is de grote vraag. Terwijl Maria-Theresa daarachter probeert te komen ga ik de kinderen lesgeven. Een geïmproviseerde les!
Ik weet wat voor een schriftjes de kinderen hebben en wat voor een opdrachten erin staan. Maria-Theresa die begint de les met een gebed, dat kan ik nog niet in het Spaans en daarna kan ik met de les beginnen. Eerst gaan we liedjes zingen. De kinderen kennen niet alleen maar Spaanse liedjes, maar ook een paar Engelse.
Na het zingen gaan we kleuren. Er zijn steeds 5 vakjes. In de eerste staat een tekening en in de vakjes daarna moet je de tekening steeds verder afmaken. Twee bladzijden mogen ze daarvan maken. Ik leg de opdracht uit en deel de kleurtjes uit. De potloodjes die niet goed zijn, wat er heel erg veel zijn, slijp ik voor de kinderen omdat het te gevaarlijk is om de kinderen het zelf te doen. Als de kinderen klaar zijn hebben ze pauze. Ze moeten eerst hun schriftje laten zien aan mij, als de tekeningetjes mooi zijn ingekleurd mogen ze pauze houden, en anders moeten ze nog even in het lokaal blijven zitten.
De kinderen hebben aan het begin van de les al hun schriftjes ingeleverd. Ik maak een opdracht voor de kinderen die ze na de pauze kunnen maken. Ik schrijf wat de bedoeling is en teken figuurtjes die ze aan elkaar moeten koppelen.
Na de pauze gaan we eerst gezamenlijk een opdracht doen. Welke figuren passen bij elkaar? Dit doen we klassikaal en daarna kunnen ze de opdracht die in hun schriftje staat gaan doen. Nadat ze die klaar hebben heb ik in een ander boek die in het lokaal lag nog wat opdrachten gehaald. Ik deel een opdracht uit die de kinderen moeten maken. Als ze klaar zijn steken ze hun vinger op en controleer ik of ze het goed gedaan hebben. Als ze het goed gedaan hebben krijgen ze een smiley en anders moeten ze het nog even afmaken of verbeteren. Terwijl ik aan het nakijken ben schreeuwen de kinderen steeds ‘Miekie, Miekie!’. Het is erg grappig, ze kunnen mijn naam anders niet uitspreken. Uiteindelijk krijgen alle kinderen een smiley en doen ze het allemaal goed!
Als we klaar zijn met alles gaan we kleien. De kinderen mogen zelf weten wat, een bloem, een hartje of een schildpad. De kinderen mogen het zelf zo gek maken als ze willen. Ondertussen komen er al wat ouders kinderen ophalen. Ik blijf in het lokaal totdat alle kinderen zijn opgehaald door hun ouders.
De kinderen zijn erg knuffelig. Ik krijg aan het begin van de les, in de pauze en aan het eind veel knuffels en kussen van de leerlingen. Heel anders als hoe dat in Nederland gaat dus! Maar tijdens de les moet er gewerkt worden! Ze luisteren gelukkig allemaal goed!

De les gaat heel erg goed en de kinderen vinden het erg leuk. Ook ik vind het leuk, leuker dan ik gedacht had! Wie had dat ooit gedacht, ik voor een klas vol met kleutertjes! Wat dat betreft was het voor mij een voordeel dat één docent niet kwam opdagen. Een overwinning voor mijzelf dat ik een les heb geïmproviseerd voor een leeftijdsgroep waar ik nooit voor heb gestaan en dat ik mijzelf gered heb in het Spaans! Het was misschien geen moeilijke les, maar wel een hele leuke. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd, hopelijk de kindertjes ook!


Groetjes uit Nicaragua,
Liefs Mieke

  • 10 Juni 2014 - 21:41

    Veerle:

    Bravo Miekie!!!!
    Wat een super prestatie, voor de kids en jezelf. Dat moet echt een overwinning zijn, geef jezelf maar even een flink schouderklopje van mij ;-)
    Zo te horen vermaak jij je prima...kom je nog wel naar huis?? Of blijf je lekker in de kindergarten :-)

    Veel plezier nog! Xxxx Veerle

  • 12 Juni 2014 - 23:13

    Ingrid:

    Hoi Miekie.

    Knap gedaan. En dat zonder enige voorbereiding.

    Ingrid.

  • 16 Juni 2014 - 19:12

    Kees-Jan:

    Nu niet gaan switchen naar de pabo! Op het VO is het ook leuk...
    Nee hoor: erg leuk om dit te lezen en later als VO-lerares heb je er ook veel aan.
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Hallo allemaal!

Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt!

Liefs,
Mieke

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2014

De laatste dagen in Nicaragua

01 Juli 2014

De dag van de leraren

01 Juli 2014

Visitar los padres

24 Juni 2014

Het regenseizoen

19 Juni 2014

WK-voetbal in Nicaragua
Mieke

Hallo allemaal! Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt! Liefs, Mieke

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 11568

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Landen bezocht: