Het regenseizoen - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu Het regenseizoen - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu

Het regenseizoen

Door: Mieke van Uum

Blijf op de hoogte en volg Mieke

24 Juni 2014 | Nicaragua, Managua

Hier in Nicaragua is het regenseizoen begonnen. Elke week regent het een paar dagen en soms wel de hele dag. Mensen lopen met dikke kleren over straat. Ze hebben een lange broek aan met een trui, jas of jack. Dik aangekleed terwijl het hier elke dag ongeveer tussen de 25 en 30 graden is. In Nederland noemen we dat zomer! Hier is het winter.
Bij de families in huis staan de mensen vroeg in de ochtend op om water warm te maken zodat ze zich in een tonnetje met warm water kunnen wassen. Uit de douche komt alleen koud water, te koud vinden ze voor deze temperaturen. Zo moest ik dit ook doen dit weekend. Afgelopen weekend ben ik weer bij een van de docenten van Colegio Maaswaal blijven slapen. Maandag ochtend gaan we samen naar school. Eerst moet er dus gedoucht worden. Om 5 uur staat iedereen al op om water te koken. Dit word in een grote ton in de badkamer gezet. Er ligt een klein kommetje in waarmee ik het water over me heen kan gooien om me te wassen. Wel even wat anders dan een lekkere warme douche in Nederland. Om 6 uur nemen we de bus richting school. Zelfs om 6 uur ’s ochtends is het al ontzettend druk in de bus. Alle plaatsen zijn bezet en er is bijna geen ruimte om nog te staan. Als we eruit moeten wringen we ons tussen alle mensen door. We komen er bijna niet uit.
Rond 7 uur zijn we dan eindelijk op de school. Ze beginnen weer met een dagopening zoals gewoonlijk op maandag en daarna beginnen de lessen.
Als het pauze is rond 10 uur begint het ontzettend hard te regenen. Ik ren snel naar het afdakje voor de lokalen. De kinderen daarin tegen rennen allemaal snel naar buiten en gaan in de regen staan. Ze springen, dansen en juichen! Ze zijn blij dat het regent. Ze doen spelletjes in de regen en blijven net zo lang staan totdat het voorbij is. Ik kijk verbaasd naar de leerlingen, maar de docenten leggen aan mij uit dat dat normaal is hier en dat ze blij zijn dat het regent. Bijzonder om te zien hoe de kinderen hier in de regen dansen en springen. De regenbui duurt ongeveer 15 minuten, daarna gaan de kinderen weer terug naar de lokalen en de kinderen die nog pauze hebben blijven buiten.
In Nederland zouden we allemaal meteen onderdak zoeken en klagen we allemaal over de regen. Hier zijn mensen blij als het regent, dat komt natuurlijk ook door het warme en droge klimaat. Dus die ene keer dat het regent is iedereen in blij!

Groetjes uit Managua,
Liefs, Mieke


Ps: Het wk-voetbal word nog steeds goed gevolgd hier in Nicaragua. In de winkelcentra hangen grote tv schermen, word gedanst en muziek gemaakt. Elke wedstrijd van Nederland word op school gekeken met de kinderen. Natuurlijk is iedereen dan voor Nederland! Hup Holland Hup!

  • 24 Juni 2014 - 19:34

    Kees-Jan:

    Genieten van regen: dat heet omdenken! Maak iets positiefs van iets dat we normaal negatief bekijken. Kijk maar eens op www.omdenken.nl. Erg leuk en erg makkelijk om op school (waar dan ook ter wereld) toe te passen.
    Dus: geniet ook jij van de regen en ga lekker stappen in de plassen. Laat je natregen! ;-)
    Veel plezier!
    Kees-Jan

  • 24 Juni 2014 - 21:19

    Monique:

    Winter terwijl de zweetdruppels in straaltjes over je rug lopen en het 30 graden is. Voor ons zomerkleding en afkoelen onder een koude douche, voor Nicaraguanen lange broeken en wassen met warm water. Je hebt je al helemaal aangepast.
    Dansen in de regen in Nicaragua.........................................................................................Salsa??

    Groetjes Mam

  • 29 Juni 2014 - 19:09

    Maria:

    Beste Mieke,
    Het is altijd weer leuk, om jouw verslagen te lezen. Dat regen zoveel plezier kan geven is mooi om te zien en te horen. We waarderen het in Nederland minder, omdat het hier zo vaak regent. Wij worden vrolijk en blij van de zon.
    Mooi vind ik ook om te lezen, dat de kinderen op school zo knuffelig zijn en dat je zo welkom bent bij je collega's, dat je er het weekend mag logeren, ondanks de armoede. Er zijn zoveel dingen totaal anders daar, dat je gedwongen wordt na te denken over hoe wij het hier hebben. Wat we doen en of we wel genoeg waarderen wat we hebben.
    Mieke, geniet nog heerlijk van de laatste weken. Het zal fijn zijn je weer terug te zien!
    Groet Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Hallo allemaal!

Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt!

Liefs,
Mieke

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2014

De laatste dagen in Nicaragua

01 Juli 2014

De dag van de leraren

01 Juli 2014

Visitar los padres

24 Juni 2014

Het regenseizoen

19 Juni 2014

WK-voetbal in Nicaragua
Mieke

Hallo allemaal! Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt! Liefs, Mieke

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 11584

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Landen bezocht: