De dag van de leraren - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu De dag van de leraren - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu

De dag van de leraren

Door: Mieke van Uum

Blijf op de hoogte en volg Mieke

01 Juli 2014 | Nicaragua, Managua

Deze week wordt de dag van de leraren gevierd in Nicaragua. Op 29 juni is het officieel de dag van de leraren, maar het wordt donderdag gevierd op Colegio Maaswaal.
Een dag van te voren word de hele school mooi versierd. Op het kleine podium van de school hangt een bord met teksten over docenten en een mooie afbeelding van de docenten. Ook hangen overal bloemen en kleurige doeken. Het ziet er allemaal mooi uit.
Op de feestdag helpen veel moeders ’s ochtends nog met versieren en het verzorgen van het eten voor de dag van de leraren. Alle docenten zijn mooi aangekleed en lopen er netjes bij. Één van de docenten is naast dat ze docent is ook visagiste. Alle docenten komen eerst naar haar lokaal om zich te laten op maken, de nagels te laten lakken en de haren te laten doen. Als ze klaar is met alle docenten maakt ze zelfs mij nog even op zodat ik er ook mooi uit zie! Ik krijg een bloemetje opgespeld, ‘jij bent ook een beetje docent’ zeggen de docenten. Als iedereen klaar is gaan ze allemaal voor het podium zitten waar de kinderen stukjes zullen opvoeren die ze hebben voorbereid voor de docenten. Er worden gedichtjes voorgelezen, cadeau’s uitgedeeld namens de klassen en dansjes uitgevoerd. Als alles is afgelopen word alles opgeruimd door de moeders en leerlingen, de docenten hoeven vandaag niks te doen. Ook krijgen alle docenten heel veel cadeautjes van de leerlingen, bijvoorbeeld crèmes, make-up, sieraden, soms kledingstukken en alle docenten krijgen een grote mand vol met levensmiddelen.
Rond half 11 mogen alle leerlingen weer naar huis. In de eetzaal word een grote tafel neergezet. Alle docenten gaan hier samen zitten en praten na over de leuke ochtend die ze gehad hebben. Daarna komt iemand uit de buurt eten brengen. Het zijn lunchboxjes met rijst, bonen, salade en gefrituurde kip. Als iedereen alles op heeft worden de cadeau’s van de leerlingen uitgepakt en word er nog even na gepraat.
De dag van de leraren is erg belangrijk omdat de docenten hier worden gezien als ‘tweede ouder’ van de kinderen. De docenten spelen een belangrijke rol in de opvoeding van de kinderen. De dag na de feestdag zijn alle leerlingen vrij. Het was een erg leuke en bijzondere dag om mee te maken!

Groetjes uit Nicaragua,
Liefs Mieke

  • 01 Juli 2014 - 18:41

    Monique:

    Bijzonder om ook dit weer te lezen, heel mooi.
    Vooral mooi dat de docenten zo gewaardeerd worden door iedereen, dat is bij ons wel eens anders.

    Geniet er nog maar lekker van.

    Groetjes Monique.

  • 01 Juli 2014 - 18:44

    Demia:

    Super leuk. Wat knap van je dat je je zo thuis voelt.

  • 02 Juli 2014 - 16:10

    Kees-Jan:

    In NL vieren we ook de dag van de leraar, maar dat is niet half zo leuk en interessant! Misschien dat je dit volgend jaar ook op je 'eigen' LIO-school kunt invoeren?
    groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Hallo allemaal!

Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt!

Liefs,
Mieke

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2014

De laatste dagen in Nicaragua

01 Juli 2014

De dag van de leraren

01 Juli 2014

Visitar los padres

24 Juni 2014

Het regenseizoen

19 Juni 2014

WK-voetbal in Nicaragua
Mieke

Hallo allemaal! Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt! Liefs, Mieke

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 11590

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Landen bezocht: