Zon, zee & vulkaan boarden - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu Zon, zee & vulkaan boarden - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu

Zon, zee & vulkaan boarden

Door: Mieke van Uum

Blijf op de hoogte en volg Mieke

30 April 2014 | Nicaragua, Managua

Deze week zouden we onze eerste stageweek hebben op het Colegio Maaswaal, maar helaas ging dit niet door. Vanwege de aardschokken blijven de scholen in Managua nog een week gesloten. De school laat dus nog even op zich wachten en nog een extra weekje vrij dus.

Zondag avond was ik weer terug van mijn trip naar Isla de Ometepe in Managua . ’s Avonds zitten we rustig buiten in de woonkamer, maar horen constant knallen in de buurt. Het lijken wel pistoolschoten. Marrit en ik besluiten te gaan kijken waar het vandaan komt en wat het is. We lopen naar de grote weg om de hoek. We zien ontzettend veel mensen staan en horen muziek. Twee beelden steken boven de menigte uit, een beeld van Maria en een beeld van Jezus. Dit is vanwege de eerste Paasdag en Semana Santa. We blijven staan om te kijken wat er allemaal gebeurt. Een aantal mensen lopen mee in de processie en veel mensen staan te kijken. De beelden worden heen en weer bewogen op de swingende muziek. Even wat anders dan de wat stijvere processies in Nederland. We blijven even kijken en gaan daarna terug naar het appartement.

Van mijn extra weekje vrij maak ik gebruik om nog wat plaatsen te bekijken die normaal te ver weg zijn om in de weekenden te bezoeken. Eerst ben ik naar Matagalpa gegaan. Matagalpa ligt in het noorden van Nicaragua en is één van de ‘koudste’ plekken in Nicaragua. Het is daar tussen de 25 en 30 graden, een aangenamere temperatuur dan in het warme Managua. Matagalpa is niet erg groot dus we blijven er 2 dagen. Hier heb ik Celva Negra bezocht, hier kun je de koffieplantages bezoeken en een natuurpark. Het is er erg mooi om te wandelen. Om onze trip in Matagalpa af te sluiten gaan we ziplinen tussen de bomen en bergen. De baan was niet heel erg lang, maar het was wel heel leuk om te doen!

Na 2 dagen ben ik verder gereisd naar Léon. Léon is echt een studenten stad en is wat toeristischer dan de andere plaatsen waar we tot nu toe zijn geweest. Er verblijven veel backpackers uit andere landen, ik heb hier dan ook veel nieuwe mensen uit verschillende landen ontmoet. Het plaatsje trekt vooral veel toeristen door de activiteit ‘Vulcano boarden’, wat ik natuurlijk ook heb gedaan! De eerste dag heb ik Léon bekeken en gewinkeld. Het is een erg mooie stad met oude gebouwen en kathedralen. De tweede dag heb ik ‘Vulcano boarden’ gedaan. Dit kun je doen op de vulkaan Cerro Negro die nog steeds actief is. Eerst moesten we 45 minuten omhoog klimmen. De vulkaan bestaat uit zwarte stenen en is erg stijl. Boven kun je in de krater van de vulkaan kijken en als je de stenen opzij schuift, voelt het zand gloeiend heet door de lava in de vulkaan. Eenmaal boven aan mogen we om de beurt naar beneden. Als ik mag ga ik klaar zitten op mijn board en glij daarna hard naar beneden. Het is een super gave ervaring en ik raad het iedereen aan om te doen. Deze activiteit staat danook op nummer 2 van de CNN bucketlist . Na het boarden van de vulkaan ga ik lekker naar het strand om af te koelen en de zonsondergang te bekijken, een goede afsluiting van de afgelopen dagen voordat we terug gaan naar Managua.

Zondag krijgen we te horen dat de scholen in Managua nog steeds dicht blijven vanwege de aardbevingen. Het is erg jammer, want daardoor kan ik nog steeds niet aan de slag. Hopelijk kan ik deze week de docenten wat beter leren kennen en alvast wat voorbereidend werk doen en volgende week echt beginnen op de school!

Groetjes uit Nicaragua,
Liefs, Mieke

  • 30 April 2014 - 21:40

    Veerle:

    Heey Mieke,
    Klinkt als een hele vervelende stage :P jammer toch die aardschokken, kan je zo maar meer van het land zien en minder van de school ;-) (hihihi). Maar ook leuk om op de school te beginnen natuurlijk, hopelijk volgende week meer geluk!!! Succes nog met alle tripjes en je bucket list! x

  • 01 Mei 2014 - 22:06

    Monique:

    Hoi Miek
    Je geniet in ieder geval van de schoonheid van het land en de vriendelijke bevolking. Spaans krijg je al aardig onder de knie, das mooi.
    Hopelijk worden de aardschokken gauw minder en kunnen de kinderen weer naar school.
    Je vertelde dat iedereen nog buiten slaapt, lijkt me heel gek om mee te maken.
    Kun je iets vertellen over hoe de bevolking dat beleefd, hoe angstig ze zijn voor nieuwe bevingen, hun ervaringen?
    Maandag weet je meer en kun je misschien echt aan het werk.

    Groetjes Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Hallo allemaal!

Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt!

Liefs,
Mieke

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2014

De laatste dagen in Nicaragua

01 Juli 2014

De dag van de leraren

01 Juli 2014

Visitar los padres

24 Juni 2014

Het regenseizoen

19 Juni 2014

WK-voetbal in Nicaragua
Mieke

Hallo allemaal! Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt! Liefs, Mieke

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 11887

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Landen bezocht: