Spelletjes spelen op Colegio Maaswaal - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu Spelletjes spelen op Colegio Maaswaal - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu

Spelletjes spelen op Colegio Maaswaal

Door: Mieke van Uum

Blijf op de hoogte en volg Mieke

29 Mei 2014 | Nicaragua, Managua

Morgen word Moederdag gevierd op Colegio Maaswaal, dus vandaag mochten de kinderen om 10 uur al naar huis. Moederdag word hier gevierd op 30 mei. Morgen komen alle moeders op school om naar de dansjes en toneelstukjes te kijken die de kinderen hebben voorbereid. Alle docenten zijn bezig met posters maken met teksten erop als ‘Te amo Mamá’.

Tot 10 uur heb ik aan mijn project gewerkt en daarna loop ik even het schoolplein op om een luchtje te scheppen. Meteen heb ik alweer 20 kinderen om mijn middel hangen en krijg ik weer een behoorlijk aantal knuffels zoals gewoonlijk. Alle kinderen beginnen alweer door elkaar te ratelen in het Spaans waarvan ik het grotendeels niet versta omdat ze allemaal door elkaar praten en mega snel praten. Ze willen allemaal de aandacht.

Op het schoolplein gaan we tikkertje spelen met de kinderen zodat de kinderen zich een beetje verspreiden en niet steeds allemaal in een rondje om ons heen blijven staan. Ze hebben er al snel genoeg van. Marrit gaat rondjes draaien met één van de leerlingen. Zodra de leerlingen erachter komen dat ze niet allemaal aan de beurt komen rennen ze naar mij toe en binnen de kortste keren heb ook ik tientallen kinderen om mij heen staan die allemaal tegelijk hetzelfde willen doen. Ik doe het met een paar leerlingen, maar steeds als ik stop dan grijpen alle kinderen naar mijn handen en hangen om mijn middel omdat ze ook willen. Ze trekken mijn armband bijna kapot, dus ik loop naar het computerlokaal waar mijn spullen liggen, maar de kinderen gaan er allemaal voor staan en willen me niet laten gaan. Ik maak een gebaar dat ze allemaal een stapje naar achteren moeten doen en zeg dat ik zo weer terug ben. Ik leg snel mijn armband neer en ga terug het schoolplein op. De kinderen willen nu een ander spelletje doen. Een spelletje dat ik niet ken. Alle kinderen gaan hand in hand in een groot rondje staan en één van de kinderen gaat in het midden staan. Alle kinderen beginnen in het Spaans een liedje te zingen en als het kindje in het midden stopt gaat iedereen op de hurken zitten. Na drie keer moet iedereen in het rondje weg rennen en gaat het kindje in het midden iemand tikken die de volgende is die in het midden mag gaan zitten. Bij dit spelletje kunnen gelukkig meerdere kinderen mee doen.
Als de kinderen genoeg hebben van het spelletje laten ze me nog niet gaan. Ze willen nog meer spelletjes spelen. Ik ben eigenlijk te moe, maar zolang ik nog niet neerval moet ik hoe dan ook mee doen volgens de kinderen. We gaan touwtje springen. Twee kinderen houden steeds het touw vast, waarvan ik er meestal één moet zijn volgens de kinderen, en daarna gaan twee of drie kinderen tegelijk touwtje springen. Ik tel steeds in het Spaans hoe vaak ze gesprongen hebben. De kinderen vinden het erg leuk maar willen allemaal aan de beurt komen. Sommige kinderen duwen en slaan elkaar om aan de beurt te komen. Als ik er wat van zeg lachen ze mij uit, schijnbaar is het normaal dat ze dat doen en andere docenten zeggen er ook helemaal niks van. De meeste docenten lachen er maar om. Ik zeg tegen de kinderen dat we morgen verder gaan, maar dan reageren ze teleurgesteld dat ze daar morgen geen tijd voor hebben vanwege Moederdag, dus we spreken af dat we maandag maar weer verder spelen. Even rust!

Na alle vermoeiende spelletjes en de vele kinderen die constant aan mijn armen trokken, ga ik de docenten helpen met versieringen maken. Ze maken posters met hartjes, teksten en foto’s van moeders. Ook het podium wordt mooi versierd voor de optredens die de kinderen morgen gaan doen. Er word een speciale gelegenheid van gemaakt.
Ik ben erg benieuwd naar morgen en heb er veel zin in! Moederdag in Nicaragua!

Groetjes uit Nicaragua,
Liefs Mieke

  • 29 Mei 2014 - 17:14

    Ingrid En Martin:

    Hallo Mieke,
    Wat een belevenissen maak je allemaal mee. Vulkaansurfen zag er gaaf uit. Vleermuis grotten voorbij zien komen. Erg spannend. Unieke ervaringen. Leuk dat de kinderen zoveel aandacht van je willen. Wel erg vermoeiend lijkt me. Hopelijk kunnen ze veel van je leren. Geniet ervan.

    Martin en Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Hallo allemaal!

Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt!

Liefs,
Mieke

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2014

De laatste dagen in Nicaragua

01 Juli 2014

De dag van de leraren

01 Juli 2014

Visitar los padres

24 Juni 2014

Het regenseizoen

19 Juni 2014

WK-voetbal in Nicaragua
Mieke

Hallo allemaal! Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt! Liefs, Mieke

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 11605

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Landen bezocht: