Een normale Nicaraguaanse schooldag - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu Een normale Nicaraguaanse schooldag - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Mieke Uum - WaarBenJij.nu

Een normale Nicaraguaanse schooldag

Door: Mieke van Uum

Blijf op de hoogte en volg Mieke

26 Mei 2014 | Nicaragua, Managua

Ik ben inmiddels alweer twee weken aan het werk op de school, Colegio Maaswaal in Managua. Ik heb nu een beetje door hoe het ritme van zo’n schooldag verloopt.
Elke maandagochtend begint de dag met een weekopening. Alle leerlingen verzamelen zich dan op het schoolplein. Elke week is er een andere docent die zorgt dat dit allemaal goed verloopt en die het woord neemt. Ze beginnen hierbij eerst met een gezamenlijk gebed. Hierna zingen ze het volkslied en nog een ander nationaal lied over Nicaragua. Als ze dit gedaan hebben doet de docent nog wat algemene mededelingen en daarna kunnen de leerlingen naar hun lokaal.
Voordat de leerlingen het lokaal in mogen staan ze allemaal in een rij te wachten voor het lokaal. Eerst gaat de docent naar binnen. De docent kijkt of het lokaal netjes is, doet af en toe nog wat dingen aan het lokaal zoals tafeltjes recht zetten en daarna mogen de leerlingen naar binnen.
Als de leerlingen naar binnen mogen is het vaak veel kabaal. De schoolbankjes staan allemaal tegen elkaar aan en bijna op elkaar. Het duurt dus even voordat alle leerlingen goed zitten. Als alle leerlingen zitten dan begint de schooldag voor de leerlingen.
Wanneer welke klas welk vak heeft verschild per klas. De vakken die gegeven worden zijn onder andere: Lengua y Literatura (taal en literatuur), caligrafia (schrijven), educatión cultural (culturele vorming), matemática (wiskunde), computación (computerles, maar wordt op het moment niet gegeven), educatión fisicá (gymles), convivencia y civismo (kruising tussen geschiedenis en aardrijkskunde), estudios sociales (sociale vorming) en Inglés (Engels).
Elke klas heeft op een ander moment pauze. Dit is voor de andere klassen erg storend. De lokalen hebben open ramen en de deur staat altijd los in verband met de warmte. Als de kinderen pauze hebben op het schoolplein dan kun je dit horen in de klaslokalen. Ook gaan sommige kinderen die pauze hebben kijken bij andere klassen die wel les hebben, maar veel docenten zeggen daar ook niks van. Kortom: pauzes zijn dus grote chaos.
De lokalen hebben tussen de muur en het plafond een opening, waardoor het lawaai goed te horen is in alle klassen. De docenten moeten dus niet alleen over hun eigen klas heen schreeuwen, maar ook over de andere klassen. Orde houden is dus erg lastig.
De gymlessen worden door de meeste docenten gegeven op de cancha, een sportveldje in de buurt. Er zijn twee klassen die gym hebben op het schoolplein. De gymlessen zijn niet erg actief, omdat het hier de hele dag erg warm is. Meestal moeten de leerlingen wat rek en strek oefeningen doen. Er is een enkele docent die wel een actieve gymles voorbereid en de leerlingen echt spelletjes laat doen.
Tijdens de lessen is het vooral de docent die dingen op het bord schrijft en de leerlingen die het overschrijven. Voor de leerlingen erg saai dus. Een paar docenten maken gebruik van samenwerkend leren opdrachten. Dit zijn de docenten met de kleinste klassen, die hebben daar wat meer ruimte voor. Het zijn vooral de grootste klassen waarbij de leerlingen vooral aan het overschrijven zijn, ook omdat de docenten het lastig vinden om de leerlingen allemaal onder controle te houden.
Een schooldag in Nicaragua verloopt dus heel wat chaotischer dan in Nederland. Leerlingen praten hier constant door de les, ze lopen door het lokaal en schreeuwen wanneer ze het antwoord weten.
Komende weken ga ik de docenten met de grootste klassen helpen en begeleiden met het orde houden in de klas. Ik ga ze tips geven en zelf een les geven om ze te laten zien hoe ze bepaalde dingen moeten toepassen. Daarover meer in mijn volgende blog!

Groetjes uit Nicaragua,
Liefs Mieke

  • 26 Mei 2014 - 22:27

    Veerle:

    Heey Mieke,

    Lekker bezig daar en wat ontzettend gaaf dat je les mag geven en op die manier je steentje bij kan dragen aan de ontwikkeling van het onderwijs daar, TOP!!!
    Verder heb je het vast naar je zin in dat mooie land en met dat mooie weer ;-)
    Hier is het genieten van je leuke verhalen!!
    Xxx Veerle

  • 27 Mei 2014 - 09:16

    Kees-Jan:

    Ha Mieke,
    Het klinkt alsof je echt al ingeburgerd bent! Ben benieuwd of de leraren op een andere manier met klassenmanagement om gaan na jouw lessen: ik verheug me al op je volgende blogs!
    Veel plezier en succes!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Hallo allemaal!

Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt!

Liefs,
Mieke

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2014

De laatste dagen in Nicaragua

01 Juli 2014

De dag van de leraren

01 Juli 2014

Visitar los padres

24 Juni 2014

Het regenseizoen

19 Juni 2014

WK-voetbal in Nicaragua
Mieke

Hallo allemaal! Ik ben Mieke en ik ben 21 jaar. Op het moment zit ik in het derde jaar van mijn studie aan de HAN, ik volg daar de opleiding Tweedegraads Docentenopleiding Geschiedenis. In april vertrek ik voor 3 maanden naar Nicaragua! Ik zal daar verblijven in de hoofdstad Managua. De organisatie waarmee ik naar Nicaragua ga heet Salto Adelante. Het Maaswaal / Mondial College is ruim vierentwintig jaar geleden begonnen met kleine projecten in deze sloppenwijk. Er staat inmiddels een flinke school voor kleuter- en basisonderwijs. Kinderen krijgen via deze school niet alleen onderwijs, maar ook iedere dag een maaltijd die voorziet in de dagelijkse voedingsbehoefte. De school vormt een uitzondering in de sloppenwijken van Managua omdat er Engels onderwijs wordt gegeven en zij beschikt over een goed geoutilleerd computerlokaal. Overdag leren de kinderen hier werken op de computer en in de avonduren leren hun ouders hiermee werken. Sinds 2013 wil de organisatie ook een verdere invulling geven aan een Medische Post en de Gaarkeuken om eerste hulp te kunnen bieden en de ondervoeding van 141 kinderen in de wijk te bestrijden. Ik ga mij tijdens mijn reis veel tijd doorbrengen op deze school in Managua en ga mij hier vooral richten op hoe het onderwijs daar is. Ik heb er nu al ontzettend veel zin in en weet zeker dat dit een bijzondere levenservaring voor mij wordt! Liefs, Mieke

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 11580

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis naar Nicaragua

Landen bezocht: